HIT d.d. Nova Gorica, Slovenia
Rezervacije

Rezervacije

Prednosti direktne rezervacije

ikone-rezervacija_Perla_avg24_1

Garancija najnižje cene

ikone-rezervacija_Perla_avg24_2

Support 24/7

ikone-rezervacija_Perla_avg24_3

Brezplačna odpoved

ikone-rezervacija_Perla_avg24_4

Ekskluzivna ponudba za člane

Vse prednosti
Razstava 118 grafik primorskih in zamejskih umetnikov, ki smo jih postavili na ogled v prostorih hotela Park, predstavlja pregled ustvarjalnega opusa dvaindvajsetih izjemnih avtorjev, ki so s svojimi deli sooblikovali podobo moderne umetnosti na našem območju. Ob tem razstava, ki jo odpiramo prav v času, ko somestje Nova Gorica – Gorica prevzema naziv Evropska prestolnica kulture 2025, izpostavlja tudi pomen čezmejnega povezovanja, saj umetnost v tem prostoru ni le priča zgodovini, ampak je tudi simbol skupnih vrednot in identitete ljudi ob meji.
Razstavo je postavila družba Hit, ki s svojo podporo in dolgoletnim udejstvovanjem prispeva k razvoju in ohranjanju kulturne dediščine na Primorskem in omogoča, da se umetniška dela, ki so izraz bogate kulturne identitete in dediščine, ohranjajo in hkrati dosežejo širšo javnost ter se prenašajo skozi generacije.
Naj nas razstava navdihne, da skozi grafiko znova uzremo moč umetnosti, ki presega meje in povezuje ljudi ter kraje.

Grafična zbirka hotela Park družbe Hit v Novi Gorici, ki je z veliko mero spoštovanja do kulturne dediščine primorskega prostora nastajala konec osemdesetih in v začetku devetdesetih, predstavlja impozanten izbor grafičnih listov 22 primorskih in zamejskih likovnih ustvarjalcev različnih generacij, stilov, smeri in usmeritev in ponuja zanimiv pregled grafične ustvarjalnosti tega prostora v obdobju od leta 1951 do 1989. Grafika je bila na slovenskem med likovnimi zvrstmi druge polovice 20. stoletja skoraj tri desetletja vodilna in najbolj prepoznavna tehnika tako po svoji vsebini kot tehnični in tehnološki dovršenosti, mednarodno prepoznavnost pa so ji utrdile generacije grafikov ljubljanske grafične šole vse od začetka šestdsetih, ki so vnesle nove tendence in nove vsebine. Po prostorih hotela Park je razporejenih okrog 250 grafičnih del, zbirka, ki je na novo pregledana in na novo predstavljena pa šteje 118 grafičnih listov umetnikov, ki so v svoje likovne opuse vnesli pestrost in prepoznavnost lastnega likovnega rokopisa tako v vsebinskem, formalnem kot tehnološkem pogledu in se tudi s svojim grafičnim snovanjem zapisali v zakladnico slovenske likovne ustvarjalnosti. Kanalski rojak Riko Debenjak, eden vodilnih grafikov druge polovice 20. stoletja, profesor na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost, viden predstavnik ljubljanske grafične šole in eksperimentalne grafike, je s to mislijo zgovorno zaokrožil pomen grafične umetnosti: »Pri grafiki je mnogo eksperimentiranja in tveganja, veliko več kot pri slikanju in plastiki.« Njegovim besedam so sledile generacije grafičnih ustvarjalcev.

Zgodovino moderne slovenske umetnosti so s svojim grafičnim opusom odmevno, prodorno in inovativno pisali naslednji ustvarjalci tega prostora: Avgust Černigoj (1898 – 1985), Lojze Spacal (1907– 2000), Riko Debenjak (1908 – 1987), Bogdan Grom (1918 – 2013), Vladimir Makuc (1925 – 2016), Miloš Volarič (1933 – 2010), Danilo Jejčič (1933), Pavel Medvešček (1933 – 2020), Zvest Apollonio (1935 – 2009), Rudi Pergar (1936), Nedeljko Pečanac (1938), Jože Spacal (1939 – 2020), Klavdij Palčič (1940 –2021), Franko Vecchiet (1941), Franc Golob (1941), Boris Zulian (1944 – 2013) Marjan Kravos (1948), Negovan Nemec (1947 – 1987), Lucijan Bratuš (1949), Janez Matelič (1950), Klavdij Tutta (1958) in Zmago Posega (1959 – 2009) .

Riko Debenjak, pri katerem se, kot je zapisal Nace Šumi, »značilno mešata, bolje spajata lepotnost in ekspresija, naj gre za krajino ali za figuralni svet, a tudi za tihožitja«, se je med prvimi v slovenskem prostoru izmojstril v tehniki barvne akvatinte, s katero se je seznanil leta 1957 v Parizu, ko je svoje znanje delil z znamenitim Johnyjem Friedlanderjem in hkrati spoznal značilnosti in kvalitete odmevne pariške šole. Z izjemnim odnosom so generacije, ki so se šolale pri Riku Debenjaku, to tehniko prenesle in razvile v ljubljanski grafični šoli, ki je postala pojem slovenske grafike in sinonim za tehnično popolnost jedkanice in njenih zvrsti, ki je nudila izjemne možnosti strukturnih, reliefnih in barvnih raziskovanj. Riko Debenjak, ki je tudi v mednarodnem strokovnem svetu imenovan med gradniki sodobne svetovne reproduktivne grafike, je v štirih desetletjih ustvaril vrsto zaokroženih ciklov, vse od likovnih transpozicij folklornih elementov do novega videnja lesa, pa vse do zadnje faze in cikla Magičnih dimenzij, ki se prikazujejo, kot je zapisal Zoran Kržišnik, »kot sklenitev zadnjega nekega kroga« in so »vrhunski dosežek tudi po tehnični plati, črnina, brezgrajni barvni prelivi, zatemnjevanja, odtemnjevanja, ki jih umetnik doseže, mejijo na komaj verjetno.«

»Vehementno, z neizrabljeno mladostno silo, pa hkrati s smislom za mero in red, ki izdaja zrelega umetnika«, kot je zapisal Zoran Kržišnik, je s svojo grafično ustvarjalnostjo že pred drugo svetovno vojno in desetletja po njej nagovarjal tržaški slikar in grafik Lojze Spacal. Skozi bogata ustvarjalna leta, ko se je opazno osredotočil k vse bolj kristaliničnim rešitvam zelo blizu geometrijske abstrakcije in h govorici skladnih črt in trdne kompozicije, polnih, čistih in simboličnih barv, svetlobe in velikokrat tudi haptičnosti, je ustvarjal grafične cikle, ki so odsev njegove silovite ljubezni kraškega sveta. Kot je zapisal Angelo Bertani velja Lojze Spacl za »največjega interpreta ozračja, obredov in mitov kraške pokrajine, trpke in privlačne«, ki sega vse od Proseka do Komna, od Hrpelj do Lipice in od Vrema do Nanosa.

Grafiki se je od druge polovice petdesetih posvečal tudi Avgust Černigoj, ki ga poznamo predvsem po najslavnejšem, konstruktivističnem obdobju, vendar je tudi v grafičnih opusih tega obdobja ohranjal avantgardne ideje, ki se jim ni nikoli odpovedal. Prevladovala je ženska figura, zreducirana na osnovne poteze in razgrajena na način postkubistične mrežne delitve. Telo v prepoznavnem jeziku je poenostavil skoraj do znaka. Rad je imel figuro, ki je morala na gledalce delovati zelo šokantno. Ljubil je trenutek, ko je figura gledalca sprovocirala in ga pretresla, saj je bila prav provokacija Černigoju vselej zelo blizu in je z njo vsakič na novo postavljal gledalca pred vprašanja, ki so terjala od njega takšno ali drugačno opredelitev.

Iz zamejskega prostora je bil tudi slikar, grafik in kipar Bogdan Grom, ki se je po preselitvi v ZDA posvetil predvsem kiparstvu in tapiseriji, v prvem obdobju svojega delovanja pa preizkušal razne tehnike in se predajal predvsem klasičnim slikarskim in grafičnim zvrstem, motivno pa je bil vezan predvsem na figuro in pokrajino, ki ju je podoživljal v fovističnem poenstavljanju. Na začetku svoje ustvarjalne poti je bil pod vplivom impresionizma, ekspresionizma in futurizma, kasneje pa se je navdušil nad kraško pokrajino, ki je v njegovo videnja vnesla toplino barvne palete in čistost oblik, ki ju je nosil še dolgo v sebi, tudi v novem okolju, kjer se je oddaljil od vsebin, ki so bile prisotne doma, in ustvaril številne posege za arhitektonske objekte, palače, trge, sakralno arhitekturo in drugo.

Slikar, grafik in kipar Vladimir Makuc se je od konca petdesetih za več kot dvajset let zapisal predvsem grafiki ter se s svojim izvirnim prepletom abstraktnega likovnega izraza in mimetično ter simbolno podoživetega figuralnega sveta z značilnim pridihom infantilnosti, zdaj romantično zazrte v propadajočo arhaiko kraškega zdaj angažirano za probleme in razklanost sodobnega stehnokratiziranega sveta, izoblikoval v izrazitejšega in nezamenljivo svojstvenega med velikimi mojstri ljubljanske grafične šole. Njegov »grafični razvoj je potekal vzporedno po dveh tirih: po formalni in vsebinski teh hkrati po tehnološki plati, vse troje v strogi soodvisnosti in organski ter logični izpeljavi. Preverjal se je v več grafičnih tehnikah, temeljiteje pa sprva v lesorezu, nato v jedkanici, kombinirani z akvatinto, kasneje v barvnem globokem, visokem in reliefnem tisku«, sem zapisala leta 1985 ob retrospektivni razstavi v Goriškem muzeju.

Generacijsko blizu in ustvarjalno podobno raziskujoči so trije umetniki, ki so se v določenem obdobju posvečali predvsem grafiki in so živeli ter ustvarjali v svojem domačem okolju, so: Danilo Jejčič, Pavel Medvešček in Miloš Volarič. Ajdovski rojak Danilo Jejčič, zazrt v geometrizem in v precizno ter estetsko podoživeto vsebino, je v slovenski likovni prostor vstopil v sedemdesetih z zanimivim odklonom od osebnostno obarvanega informela in se osredotočen na racionalno, geometrično shemo in na čiste, nenasičene barve ter s tridimenzionalno pojmovano in, kot je sam zapisal, »definirano, ter v dani prostor umeščeno geometrijsko obliko«, podal v »aluzivnost, ki je rezultat postavitve abstraktne, iz domišljije porojene oblike na raven vizualno zaznavne resničnosti.« Pavel Medvešček je vseskozi, kot je zapisal Ivan Sedej, »ohranjal motivno in ikonografsko kontinuiteto ter zanimivo metodo vzporedno tekočih ciklusov«, ko se prvine kasnejše Karsike začenjajo pojavljati že v šestdesetih, ciklus Fosilov in očarljive Košare pa se nadaljujejo v druge cikle, vse pa zaznamuje trpka liričnost iskanj v prostoru magičnega realizma vse do duhovito geometrizirane fantastike in aktualiziranih historizmov. Miloš Volarič, ki se je po bedesah Milka Renerja, v tematskem pogledu usmeril v razvijanje »motivov iz predmetnega sveta v izrecno živalske in človeške figure, abstrahirane v značilne osnovne poteze,« je o svojih likovnih stremljenjih zapisal: »V moji pokrajini se ne razkazujejo vrhovi, kot da bi se nastavljali turistu… se ne ponašajo drevesa… celo človekova prisotnost bi jo onesnažila… Pokrajina lebdi pritlikava v svojem močvirju in v drobnih, upognjenih bilkah po tavnikih…«

Tudi za mlajša generacijska sopotnika Rudi Pergar, slikar in grafik, in Nedeljko Pečanac, grafik, kipar in slikar, bi lahko zapisali, da na nek način izhajata iz geometrične abstrakcije, ki so ji bili naklonjeni nekateri vidni takrat uveljavljajoči slovenski, tudi primorski grafiki, vendar v povsem lastnem likovnem zapisu tako pri grafični kot pri drugih zvrsteh, kar lepo odsevajo tudi dela, ki so v Hitovi zbirki. Rudi Pergar se je preizkušal v informelu, gestualni in ekspresivni abstrakciji, a se je dalj časa zaustavil tudi v iskanjih racionalne konstrukcije geometričnih kompozicij, kjer se je osredotočal na igro svetlobe in medsebojnih vplivov različnih barvnih ploskev, ki so poudarjeno sledili njegovemu novemu konceptu. Zanimala sta ga medsebojni vpliv barvnih ploskev in lomljenje svetlobe. Nedeljko Pečanac, ki je bil skupaj s slovenskimi in italijanskimi kolegi med pobudniki in ustanovitelji mednarodne skupine 2xGO, je bil tako formalno kot vsebinsko izjemno raznolik, saj se je ukvarjal s slikarstvom, grafiko in kiparstvom. V grafiki se je največkrat posluževal tehnike sitotiska. Njegova dela v zgodnjem obdobju opredeljujejo erotični figuralni motivi, nato pa arhetipsko upodabljanje vegetativnih oblik. Ljubil je geometrizirana telesa in oblike, ki so svoj izvor našle v krogli.

Zvesta Apollonia, ki je leta 1970 na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani vodil serigrafsko delavnico in je močno vplivala na mlajšo generacijo ter prispeval k popularnosti sitotiska, ki je pri nas ostal v mejah »avtorske grafike«, opredeljujejo čutnosti in radoživost, barvna skladnost in abstrahiranje prepoznavnih elementov ter izrazita nagnjenost k mediteranskemu prostoru. Skozi leta je v svojih delih na avtorsko prepoznaven način strnil svoj pogled na življenje, na ustvarjalni kredo, na zgodovinsko, civilizacijsko in kulturno navezanost ter pripadnost temu prostoru. Dela so pogled iz sebe. Ta tako rad objame navdihujočo modrino neba in morja, v žarečem soncu svetlikajočo se rdečkasto istrsko prst, prepoznavne obrise obmorskih mest in nikoli povsem dojemljivo erotičnost ženskega telesa. So nepozaben odsev njegove žlahtne pripovedi večno ponavljajočih se motivov krajine in figure, ki so leto za letom v novih razsežnostih obujale njegov likovni rokopis.

Jože Spacal, slikar, grafik, mozaicist, scenograf je v obdobju od leta 1972 do 1994 v enajstih grafičnih ciklih pel podoživeto hvalnico Krasu, rodni pokrajini, in kostanju, ki je bil vsepovsod pričujoč v taki ali drugačni obliki in barvi, pogosto pa samo komaj sluten v ozadju. Darove kraške narave, tudi redka pšenična polja, je skušal ujeti v njihovi spremenljivosti in mogočni sporočilnosti, v nikoli povsem odkriti duhovni razsežnosti, a v bogati prepletenosti življenja s kamni, borovci, brinjem, rujem, teranove trte, orehov in kostanja; darove pokrajine, ki jo je nosil globoko v sebi, kjerkoli in kadarkoli, je podoživljal, transponiral v spreminjajoče se znakovne kombinacije, preoblikoval v likovni rokopis, ki zrcali ritme in melodije mediteranskega čutenja in občutenj, široko paleto tehnoloških in vsebinskih kombinacij ter veličino nemirnega, iskrivega iščočega in plemenitega duha.

Tržaški likovni umetnik Klavdij Palčič se je skoraj šest desetletij strastno, izzivalno in nagovarjajoče gibal med čisto likovnostjo in metaforo z nenavadno zgovornim prepletom različnih likovnih tehnik in šokantnih kombinacij, drzno, a s premislekom, med mrakobnostjo in živostjo, zadržanostjo in sproščenostjo. Z veliko ljubeznijo je oživljal nezamenljivo prepoznavne likovne pripovedi, dotikajoče in sugestibilne, v svojem nagovoru čutno estetske. V barvno žarečih podoživljanjih odpirajoč celo paleto miselnih in čustvenih odzivanj. V grafičnih tehnikah se je zražal žlahtno, pristno in v dvojnem videnju šokantno ter dramatično, saj se je v prepletu abstrakcije in figuralike njegova figuralika spreminjala, ostajala pa prepoznavno ekspresivna ali vse bolj simbolna ter v virtuoznem risarskem zapisu zabrisana, a še vedno dovolj prepoznavna.

Franko Vecchiet, ki je vzpostavil vez med avantgardnim konstruktivističnim in modernističnim iskanjem okolja, iz katerega izhaja, in kot tisti, ki se je ob naslonu na Černigojevo zapuščino na široko odprl tako klasičnim likovnim tehnikam kot najaktualnejšim medijem in pristopom, se desetletja izraža v različnih tehnikah grafike, najbolj poglobljeno v lesorezu. Je izviren v iskanju korenin z uporabo različnih materialov in likovnih sredstev, različnih tehnik, tudi grafičnih, ne da bi tajil svojih nagnjenj h geometrizmu in k čisti likovni ploskvi ter k skrbno premišljenemu izboru barv v zelo poenostavljeni barvni lestvici. V iskanju dialoga z gledalcem in nagovarjanju k razumevanju, občutenju in sprejemanju njegove likovno estetske rešitve in umetniškega kreda. Saj, umetnost po njegovem skuša »ohraniti vez med spominom in sedanjostjo, med tradicijo in inovacijo«.

Franc Golob, ki je opazno prepoznaven s svojim opusom v tehniki akvarela, kjer se je razbohotilo njegovo občutenje igre svetlobe in barvnih prelivanj, se je predvsem v zgodnjem ustvarjalnem obdobju, ob oblikovanju, ukvarjal tudi s fotografijo in grafiko, kjer ni sledil mimetičnemu pristopu k motivu, temveč je subtilno vzpostavil dialog med objektom in subjektom. Kot je sam zapisal, ga je avtohtona, elementarna narava, postavila v kontekst likovnega razmišljanja, ki je zahteval pluralističen pogled na umetnost, kar je prepoznavno udejanjal skozi desetletja, ko je narava spregovorila skozi različne interpretacije.

Umetniško izražanje Borisa Zuliana (Zuljana) se je odražalo v več zvrsteh. Ustvarjal je v akvarelu, gvašu, olju, temperi, risbi, pa tudi v grafiki v najrazličnejših tehnikah, od jedkanice in litografije do serigrafije. Ustvarjal je pretežno krajine Krasa in Istre, ki ju je poetično upodabljal v vsej živobarvni paleti, saj jo je podoživljal s stiliziranimi sintetičnimi likovnimi interpretacijami s postkubistično zasnovo. Uporabljal je široko barvno paleto, optično skladno in pestro, kjer se je razživel v drznih širokih potegih lopatice, da je dosegel mehko utripanje svetlobe. V zadnjih letih je v abstrahirano videnje vstopala figurativnost. Leta 1971 je s skupino tržaških umetnikov, ki so jo sestavljali Kozman, Švara, Vecchiet, Volk in Žerjal, ustanovil Grupo U.

Tudi Marjan Kravos, prepoznaven tudi kot odličen scenograf, sodi med tiste tržaške umetnike, ki nosijo pečat in pridih vplivov učitelja Avgusta Černigoj, vendar je po končanem študiju na ljubljanski Akademiji likovnih umetnosti, kjer je srkal znanje Rika Debenjak, Marjan Pogačnika in Bogdana Borčiča, izoblikoval svoj prepoznaven rokopis, ki se je razživel predvsem v tehniki globokega tiska, kjer je prišla do izraza njegova naravnanost k abstrahiranju pojavne resničnosti z močnim poudarkom na preciznem izrisu podrobnosti posame. Vrsto let je svoje grafične liste tiskal v ateljeju Emilia Vedove v Benetkah.

Kipar Negovan Nemec je bil izjemen tudi v podoživljanju risbe, ki mu je predstavlja izhodišče za nadaljnje delo v drugih kiparskih materialih: njegova črta je tekoča, volumenska, vsak poteg je enovit in mehko voden po papirju. Kot je zapisal Nace Šumi, je v zapuščini najti »celo vrsto risb, ki so namenjene izdelavi najrazličnejših oblik v različnih risarskih načinih. Mislim predvsem na risbe s preprosto ‘kiparsko’ črto, ki je značilna za njegova snovanja.« Risba mu je bila tudi izhodišče za grafična dela, ki se jim je posvetil zadnje obdobje, ko je njegovo raziskovanje izraznih možnosti grafike, predvsem v tehniki kolorirane litografije, kjer je bila nosilka njegovega sporočila črta, prekinila prezgodnja smrt.

Lucijan Bratuš, slikar, grafik, kaligraf in akademski profesor, se je v začetku sedemdesetih pridružil tistemu delu mlajše slovenske generacije, ki je razumela nova figuralna iskanja, ki so raziskovala psihološko interpretacijo nove vidne pojavnosti, kar je veljalo tako za slikarka kot tudi za njegova grafična dela. V njegovi ekspresivno zasnovani figuri, ki jo je sicer razvil v samosvoj izraz, je čutiti naslon na ekspresionistično izročilo Marija Preglja s samosvojo kompozicijo in vehemenco roke, ki poudarjata raziskovanje odnosa med figuro, ki jo gradi s svobodnim prepletom barvnih lis in površin ob nedefiniranim ploskovnim ozadjem.

Izjemen opus v grafičnih tehnikah je ustvaril tudi Janez Matelič, ki je veliko sodeloval tudi z Zvestom Apollonijem, in je, poleg sitotiska, rad posegal po litografijah in lesorezih, z močno tendenco po ekspresivnem naboju, je z vehementnim formalnim dogajanjem ustvarjal bogato strukturirane vsebine. Njegova značilnost je, da je vsak grafični list poleg glavnega motiva obogaten s številnimi podrobnosti, ki se kot likovni nenavadni prebliski pojavljajo v ozadju in so ponavadi plod umetnikovih neposrednih zaznav v naravi. Njegova naracija je slikovita, duhovita in včasih tudi zapletena s številnimi bizarnimi elementi, ki jih umetnik namenoma vstavlja v ta svoj zapleteni motivni svet. Njegove nanizane zgodbe, ki opredeljujejo večino grafičnih del, so temeljile na prepletu sestavin iz konkretnega in izmišljenega sveta.

Tudi kipar Zmago Posega, ki je v slovenski likovni prostor vstopil v osemdesetih letih skupaj z Generacijo 82 in bil edini kipar, ki se je pričakovano odločil, da bo raziskoval in nadaljeval v tradiciji modernizma, čeprav že močno vpet v postmodernistična iskanja, se je izražal v grafični tehniki, ki mu je omogočila, da so izstopili njegova kiparsko občutena črta, volumen in prepleti likovnih elementov, ki so poudarili občutenje volumna, ki je poudaril prepletnje form, ki so zaživele v kamnu ali drugih materialih. Tudi njegova raziskovanja na področju grafike je prekinila prezgodnja smrt.

Tudi Klavdij Tutta, goriški umetnik, ki že desetletja živi v Kranju, je poln navdiha in domišljije, čuten in radoživ, vztraja v osebnostnem videnju grafične in slikarske problematike s prepoznavnim rokopisom in tematiko. Opus Klavdija Tutte izhaja iz občudovanja lepot mediteranskega, kraškega in obmorskega prostora, ki ga prepesni v svoj izpovedni credo s pomočjo izbranih podob in simbolov in ga izoblikuje v imaginarni pejsaž, magičen, dinamičen, na začetku tudi oplemeniten z gestualno potezo, kjer so se izrisale z barvo nasičene abstraktne forme. Skozi desetletja se je njegov pogled usmeril na morski pejsaž, njegova poteza je vse bolj umirjena.

Umetniki primorskega in zamejskega prostora so ustvarjali v različnih grafičnih tehnikah, ki so zahtevale izjemno ustvarjalčevo natančnost, doslednost in potrpežljivost: vsak odtis je potreboval mojstrsko roko, natančen pogled in izjemno duhovno moč, saj je večbarvni tisk, ki so ga vsi mojstrsko izpilili, zahteval celovit pristop tako pri obdelavi plošče kot pri tiskanju samem. Izbor zbirke iz še večjega fundusa hotel Park predstavlja avtorje, ki so se mojstrili v tradicionalni grafiki v tehnikah suhe igle, jedkanice, akvatinte, litografije, linoreza, lesoreza, serigrafije – sitotiska, monotipije in v mešani tehniki z drugimi mediji. Gledalčev natančen pogled bo razkril številne drobne poteze in vreze v mnogih subtilno podoživetih barvnih odtenkih, ki so se zlili v harmoničen preplet likovnih elementov in ustvarili izjemno pripoved o hotenjih, čustvih in mislih, ki so spodbudili ustvarjalni proces. Dela nas nagovarjajo, da si jih pobliže pogledamo in si jih ogledujemo z odprtim srcem in duhovno odprtostjo, saj nam bodo spregovorila o umetnikovem notranjem svetu in o likovnih iskanjih, ki so zaznamovali čas in prostor, v katerem so ustvarjali. Zbirka družbe Hit je neprecenjive vrednosti, saj nam ne govori samo o izjemnih ustvarjalcih tega zahodnega prostora slovenske države, temveč tudi o družbeni odgovornosti in odnosu družbe Hit do kulturne dediščine prostora, v katerem deluje.

dr. Nelida Nemec

ZAPISI V ODTISIH
Hitova zbirka grafik primorskih likovnih umetnikov

Kdaj, če ne zdaj!

Vedno sem bila občutljiva za umetnost in kulturo, ki je v družbi Hit gotovo imela poseben prostor. Že ko sem kot pripravnica vstopila v igralniški in hotelirski svet, se mi je poleg dela v zavest vtisnil tudi interier, predvsem likovna oprema. Ob monotonem računovodskem delu sem kasneje vedno našla tudi kaj umetniškega – posebne odnose z sodelavci, majhne kreativne izboljšave ter predvsem študij na Akademiji v Benetkah. Zadnja leta v družbi Hit sem v oddelku za korporativno komuniciranje spoznala še galerijsko delo – razstave, kataloge, prireditve in dogodke ter odnose z umetniki in kulturniki. Nekatere najdemo tudi v Parkovi zbirki grafik. Vse to me je na umetniški poti brez dvoma oblikovalo in obogatilo. Zavedela sem se, da so bila umetniška dela plod Hitove politike, ki je poleg igralništva in turizma podpirala tudi kulturo, ta univerzalni povezovalni element in pomemben steber turistične ponudbe. Ugotovila sem tudi, da je družba Hit pomagala ustvariti in ohraniti bogato primorsko premično kulturno dediščino, pomembno za ves slovenski prostor.

Zato je zdaj pravi čas, da odkrijemo in javnosti predstavimo Hitovo zbirko grafik primorskih likovnih umetnikov, z njo obogatimo Hitov jubilej in obenem prispevamo k prepoznavnosti ter privlačnosti projekta evropska prestolnice kulture GO! 2025.

Končni izbor grafik, umeščenih na hotelske hodnike, je izjemen, saj predstavlja kar 22 umetnikov, delujočih na ozemlju Primorske, vključno z zamejstvom. Tu je kar 118 listov tradicionalne grafike v tehnikah suhe igle, jedkanice, akvatinte, litografije, linoreza, lesoreza, serigrafije – sitotiska, monotipije, pa tudi v mešani tehniki.

Za predstavitev v zbirki sem izbrala le grafike primorskih umetnikov in jih predstavila po kronološkem zaporedju nastanka njihovih del, od 1951 do 1989. Vsa preostala grafična dela, približno 72, ki so se bodisi podvajala bodisi so dela drugih slovenskih avtorjev, so razmeščena po hotelskih sobah. Naj posebej poudarim, da gre brez izjeme za mednarodno uveljavljene avtorje vseh generacij in različnih slogovnih usmeritev.

V zbirki je tudi več dragocenih grafičnih listov, rezerviranih za umetnike, EA (v francoščini Épreuve d’artiste, italijanščini Prova d’Artista p.a. ali Prova d’Autore p.d.a in v slovenščini avtorski odtis ter poskusni odtis p.o. / p.o.št.). Gre za prvih deset poskusnih odtisov umetnikov Rika Debenjaka, Vladimirja Makuca, Avgusta Černigoja, Borisa Zuljana, Klavdija Palčiča, Franka Vecchieta, Rudija Pergarja, Pavla Medveščka in Negovana Nemca. Na grafičnih listih od leve proti desni beremo zaporedno število odtisov v seriji, tehniko, naslov dela, avtorjev podpis in letnico. Veliko del ni niti signiranih niti datiranih, tudi brez naslova in označene tehnike. Kljub temu jih najdemo v tiskanih katalogih, spletnih muzejskih ter galerijskih arhivih.

Tradicionalna grafika je resnično nepredvidljiva in to jo dela posebno. Način nanosa barve na matrico, odtiskovanja, material matrice (baker, les, linolej, itd.), v katero oblikujemo likovno zamisel, pa tudi grafični papir sam, vse to vpliva na končni videz grafičnega lista. Vsak izmed umetnikov je tako pustil pristen likovni zapis in to v vsakem odtisu posebej! Meje grafičnega ustvarjanja namreč niso vedno strogo določene in avtorji pri eksperimentiranju ter iskanju lastne likovne govorice različne tehnike lahko prepletajo in kombinirajo med seboj. V zbirki sem zato obdržala tudi list, na katerem so tri izrezanke iz papirja (cut-out) z odtisom značilnega obrisa stiliziranega kraškega zidu – kot kombinacija različnih medijev – delo Bogdana Groma.

Vsi grafičnih listi Janeza Mateliča so brez naslova, na njihovi hrbtni strani pa sem odkrila celo natisnjeno pesem – priča smo torej prepletu poezije in grafičnega odtisa! Za originalne litografije (kamnotisk) so značilne natančne in jasno izrisane poteze, tako prepoznavne za Klavdija Tutto kot Negovana Nemca z njegovimi organskimi formami. Od klasične črtne risbe do redukcije oblik in abstraktnih form v temnih ali svetlih tonih, izjedkanih na plošči – v jedkanici – so ustvarjali Riko Debenjak, Vladimir Makuc, Avgust Černigoj, Negovan Nemec, Zmago Posega ter Klavdij Palčič (v kombinaciji s suho iglo). V akvatinti, različici jedkanja, je Jože Spacal ujel valovanje vetra v žitnih poljih, Lojze Spacal in Boris Zuljan pa sta svojo ljubezen do Krasa in morja izrazila z abstraktnimi lesorezi. Slikovite podobe Klavdija Palčiča, geometrične abstrakcije Danila Jejčiča, črnobeli figuralni elementi Lucijana Bratuša, geometrična pokrajina Nedeljka Pečanca, kontinuirani ritem Franca Goloba, simetrične strukture Rudija Pergarja, naravni elementi v risbi Jožeta Spacala, domišljijska abstraktnost Franka Vecchieta, pripovedna mističnost Pavla Medveščka in Miloša Volariča ter radožive mediteranske izpovedi Zvesta Apollonia, vsi so se razmahnili do neslutenih izraznih možnosti serigrafije – sitotiska.

Najstarejši matrici v zbirki (iz leta 1951) pripadata Riku Debenjaku, vodilnemu predstavniku sodobne barvne eksperimentalne grafike in profesorju Ljubljanske grafične šole (1950 – 1973). Najnovejše grafike so akvatinte zamejskega primorskega umetnika Marjana Kravosa, datirane v leto 1989.

AVTORJI DEL V HITOVI ZBIRKI GRAFIK

Riko Debenjak (1908 – 1987)
Vladimir Makuc (1925 – 2016)
Avgust Černigoj (1898 – 1985)
Negovan Nemec (1947 – 1987)
Zmago Posega (1959 – 2009)
Zvest Apollonio (1935 – 2009)
Pavel Medvešček(1933 – 2020)
Miloš Volarič (1933 – 2010)
Jože Spacal (1939 – 2020)
Lucijan Bratuš (1949)
Janez Matelič (1950)
Rudi Pergar (1936)
Franc Golob (1941)
Nedeljko Pečanac (1938)
Klavdij Tutta (1958)
Danilo Jejčič (1933)

in primorski umetniki iz zamejskega prostora v Italiji

Lojze Spacal (1907 – 2000)
Bogdan Grom (1918 – 2013)
Boris Zuljan (1944 – 2013)
Klavdij Palčič (1940 – 2021)
Marjan Kravos (1948)
Franko Vecchiet (1941).

Zbirka grafik primorskih umetnikov brez dvoma ohranja, vrednoti in interpretira preteklost našega ustvarjalnega prostora ob meji. Umetniška grafika ima namreč posebno vlogo in mesto v umetnosti in je vedno aktualna.

Oživitev tega dela naše kulturne dediščine je svojevrsten del praznovanja 40-letnice podjetja in prepoznaven Hitov prispevek k ohranjanju likovne dediščine tega prostora. Želimo si, da bi zbirka grafik, ki bo odslej dostopna občanom in obiskovalcem, tako ljubiteljem kot poznavalcem, odsevala ne le spoštovanje in občudovanje ustvarjenega, temveč predstavljala tudi spodbudo in vir ustvarjalnega naboja v prihodnje. Tudi v času, ko bosta Gorici zablesteli kot evropska prestolnica kulture.

Posebna zahvala gre predvsem zaposlenim v igralniško zabaviščnemu centru Park, ki so se odločili in zavzeli za razkritje grafičnih umetniških del. Le z njihovo pomočjo sem lahko sprva izbrala in popisala grafična dela na podlagi fotografij, nekatera dela so bila namreč že nameščena po hotelskih sobah in hodnikih, nekatera pa zaradi prenove hotelskih sob leta 2015 deponirana v centralnem skladišču. Šele potem je lahko sledilo urejanje, prepoznavanje avtorjev, tehnik, izbor grafičnih del ter njihovo razvrščanje v hotelske hodnike. Hvala vsem sodelavcem Parka in Gorazdu Prinčiču, da smo za likovno dejavnost precej nenavadne prostore spremenili v pravo galerijo. Iskreno smo veseli, da nam je kar uspelo.

Nataša Gregorič Nabhas, mag. umetnosti, slikarka

Kultura, to je … oplemenitenje človeka

Definicij kulture ne manjka, kakor ne njenih teoretikov, zagovornikov in tudi kritikov. Tudi s poslovno kulturo je tako. In za poslovno kulturo družbe Hit lahko mirno zatrdimo, da se je v štiridesetih letih izbrusila do ravni, ki ji jo lahko zavidajo številna slovenska podjetja. Ne le njena osnovna storitvena dejavnost, pač pa tudi njena prisotnost na vseh področjih dogajanja na Goriškem ji še vedno daje podobo in značaj enega ključnih generatorjev življenja v krajih, kjer deluje in opravlja svoje poslanstvo.

Tudi kulturno. Dokazov in sledov ne manjka. Družba Hit je bila vedno zaveznica kulture. Ne le kot pokroviteljica številnih kulturnih institucij, dogodkov in publikacij, pač pa kot aktivna snovalka in izvajalka galerijske dejavnosti in organizatorka številnih kulturnih vsebin na Goriškem.

Če niti ne omenjamo Hitovih zaslug na drugih področjih kulture (glasba, literatura, gledališče…), lahko med njene najvidnejše dosežke na področju likovne ustvarjalnosti brez dvoma uvrstimo petnajst let delovanja Hitove galerije Paviljon, v kateri smo v letih od 1997 do 2012 odprli kar 100 razstav in kjer se je predstavilo kar 180 avtorjev iz kar 17 držav.

Viden pečat mestu je leta 1997 dalo tudi Hitovo sodelovanje z Ministrstvom za kulturo in občino Nova Gorica, s katerim je naše mesto dobilo pet skulptur uglednih avtorjev, ki zdaj bogatijo mesto na več krajih: Matjaža Počivalška, Jakova Brdarja, Mirsada Begiča, Mirka Bratuše in Zmaga Posege.

V avli hotela Sabotin je svoje mesto dobila fotografija. Tudi tam se je predstavilo in se še predstavlja veliko število domačih in tujih avtorjev. Priložnostne razstave smo postavljali tudi drugod v Hitovih hišah. Velik odmev je doživela razstava del Zorana Mušiča v hotelu Maestral v Črni gori.

Le redki hoteli se lahko pohvalijo, da so njihove sobe opremljene z izvirnimi in predvsem kakovostnimi likovnimi deli. Hotel Park je eden takih. Zahvaljujoč temu dejstvu, pa tudi vztrajnemu in predanemu delu Nataše Gregorič, je v njem nastala edinstvena zbirka grafik najvidnejših primorskih umetnikov, pravi jagodni izbor tako avtorjev kot del del.

Še danes odzvanja misel z Radia Študent, iz davnih osemdesetih. Oplemenitenje? Brez dvoma. Ponosni? Seveda. In hvaležni.

Katja Kogej

KOLOFON Hitova zbirka grafik primorskih umetnikov (1951 – 1989)

Konceptualna zasnova, kuratorstvo in celostna podoba razstave: Nataša Gregorič Nabhas, mag. umetnosti

Postavitev razstave: Nataša Gregorič Nabhas, mag. umetnosti, Gorazd Prinčič, mag.umetnosti

Oblikovanje: Špela Lutman

Tehnična podpora: Gorazd Prinčič, Laura Bremec, Valentina Tobias, Nataša Tišma, Valentina Kristančič

 

Hit d.d., Nova Gorica, oktober 2024